BIELA NA BIELEJ

BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej BIela na bielej

Vo všeobecnosti je biela synonymom čistoty a nepoškvrnenosti. Kým v západnej kultúre je tradičnou farbou svadobných šiat, v iných kultúrach, napríklad v čínskej a indickej, je biela farba smútočnou, symbolizuje smrť a je farbou duchov. Biela vlajka symbolizuje prímerie, kapituláciu, mierové úmysly v období vojny. Ak rozložíme biele svetlo (pomocou hranolu), dostaneme svetlá všetkých farieb. Svetlo bielej farby teda obsahuje všetky ostatné. Podobne, ak spojíte akustické signály všetkých frekvencií, dostanete tzv. biely šum. 

Biely papier, ktorý obklopuje báseň, môže byť interpretovaný ako kontext, v ktorom je umenie prezentované. Tento kontext môže mať rozhodujúci vplyv na to, ako bude báseň vnímaná. Prezentácia umenia má rovnako dôležitú úlohu ako samotné dielo, pretože môže ovplyvniť jeho prijatie a význam. Niekedy sa biely okraj papiera stane dôležitejším ako samotná báseň. Je to priestor pre našu imagináciu alebo pre „poznámky pod čiarou“. Niekedy si tam načarbeme telefónne číslo alebo nejaký geniálny nápad, na ktorý by sme inak zabudli. 

Vystavené študentské diela sa zameriavajú na kontrasty a podobnosti, ktoré môžeme nájsť medzi bielymi farbami a ktoré môžu byť zdrojom ilúzie, zmätku alebo nezrozumiteľnosti. Mimikry, snaha o zosúladenie sa s prostredím a o minimalizovanie rozdielov a kontrastov. Hustá hmla, ktorá je horšia ako hustá tma, lebo v hmle nám svetlo nepomôže. Niektoré diela sa teda snažia vyvolať dojem, že sú nedeliteľnou súčasťou okolia a že zmizli. Iné sa naopak vynárajú z prostredia a sú schopné byť viditeľnými, hoci sme ich na prvý pohľad nepostrehli. 

viac o výstave >>>