Individuálny výtvarný prejav ako interakcia s počítačom

Projekt č. 033UKF-4/2012
2012

Anotácia projektu:
Projekt sa zaoberá individuálnym výtvarným prejavom žiakov 5. a 6. ročníka základných škôl, ktorý vzniká interakciou s počítačom. Navrhuje metodiku výtvarnej výchovy v oblasti tvorby digitálno-elektronického obrazu. Predkladá konkrétne námety a metodické usmernenia na podporu individuálneho výtvarného prejavu v tejto vekovej kategórii žiakov. Nadväzuje na výsledky výskumu projektu Individualita žiaka v elektronickom prostredí.

Ciele projektu:
Navrhnúť metodiku výtvarnej výchovy v oblasti tvorby digitálne kódovaného obrazu pre vekovú kategóriu 10 -12 rokov. Vytvoriť v tlačenej podobe metodickú príručku pre učiteľov výtvarnej výchovy piateho a šiesteho ročníka základných škôl, podporujúcu individuálny výtvarný prejav vznikajúci v interakcii s počítačom. Zorganizovať sériu odborných seminárov pre učiteľov základných škôl propagujúcich a vysvetľujúcich metodiku tvorby digitálne kódovaného obrazu. Zverejniť výsledky výskumu v podobe pdf dokumentov na stránke http://www.kvtv.pf.ukf.sk/projekty.html

Z opisu projektu:
V nadväznosti na aktuálne zmeny v obsahu výtvarnej výchovy na Slovensku (nové učebné osnovy výtvarnej výchovy), predkladáme projekt, ktorý chce aktívne napomôcť k podpore týchto osnov a zlepšeniu situácie v oblasti digitálno-elektronickej gramotnosti učiteľov a žiakov základných škôl. Na základe viacročného výskumu (projekt Individualita žiaka v elektronickom prostredí, dostupné na: http://www.kvtv.pf.ukf.sk/projekty/proj3.html), ktorý

O dynamike v digitálnom obraze (pdf)

Resumé: V nasledujúcom texte sa zaoberáme digitálnou dynamikou. Chápeme ju ako vplyv dynamizujúcich algoritmov na pohyb digitálne kódovanej maliarskej stopy. Používanie dynamiky stopy pri tvorbe statických obrazov je previazané s predstavou tvorcu o reálnych procesoch a materiáloch, a preto môže napomôcť prieniku individuality do digitálne kódovaného obrazu.


Tvorba digitálnych štetcov a vizuálne pôsobenie (pdf)

Resumé: Text sa zaoberá tvorbou digitánych štetcov a ich typológiou v rámci digitálnej kresby a maľby. Opisuje základné výrazové tendencie v tvorbe digitálnych štetcov a faktory ovplyvňujúce ich vizuálne pôsobenie.


sme uskutočnili ako pedagógovia Katedry výtvarnej tvorby a výchovy PF UKF v Nitre a osobnej skúsenosti ako spolutvorcov nových učebníc výtvarnej výchovy, sme dospeli k názoru, že nový obsah kladie na učiteľov zvýšené metodické nároky.
Teória a prax výtvarnej výchovy postupne reaguje na rýchly rozvoj technológií, ale i naďalej je veľmi silný technologický tlak k štandardizácii vizuálnych prejavov. Z toho dôvodu projekt podporuje individuálny výtvarný (vizuálny) prejav. Naďalej je potrebné, aby sme my učitelia kriticky reflektovali podstatu elektronizácie, využili jej klady a potlačili zápory v prospech rozvoja individuality žiaka. V projekte budeme propagovať a uvádzať do praxe základných škôl inovatívne metodické postupy v oblasti výtvarnej výchovy. Projekt nadväzuje na naše predchádzajúce výskumy a rozvíja ho pre oblasť nižšieho sekundárneho vzdelávania. Ciele a metódy práce chceme realizovať na pôde odborných seminárov a sprístupňovať ich elektronickou i tlačenou formou učiteľom základných škôl.
Základným rámcom bude pohyb učiteľa a žiaka v prostredí grafických aplikácií (open-source softvéru) a internetu. Budeme analyzovať možnosti a limity individuálnych výtvarných prejavov žiaka v týchto prostrediach. Zaujíma nás učiteľ a žiak ako kreatívne osobnosti s prirodzenou schopnosťou sebarozvíjania, schopnosťou posudzovať zmysluplnosť svojej práce. Zaujímajú nás problémy ako: spolupráca prirodzeného výtvarného a digitálno-elektronického prostredia, individualita v digitalizovaných výtvarných prejavoch, časové a priestorové súradnice individuality v digitálno-elektronickom prostredí, do akej miery je možné prispôsobiť digitálno-elektronické prostredie individualite žiaka - trendy v elektronickej „customizácii" softvéru.

Kritériá pre výber grafického programu (pdf)


Klady a zápory interakcie žiak počítač (pdf)


Najčastejšie problémy žiakov pri vytváraní dig. obr. a stratégie digitálneho kreslenia (pdf)